A Martin Scorsese se’l coneix essencialment per la seva llarga trajectòria cinematogràfica on abunden títols que formen part de la història recent del cinema, sent alguns d’ells autèntics clàssics com “Taxi Driver”, “Raging Bull” o “Goodfellas”. A Scorsese se l’associa indefectiblement amb films urbans, durs, violents, tot i de vegades ha tocat el drama i el misticisme de temes religiosos. Aquesta seria la seva cara més coneguda, però com a gran cineasta que és Scorsese també ha treballat altres estils cinematogràfics. No només ha dirigit pel·lícules, sinó que en la seva filmografia hi trobem diversos documentals. El Scorsese documentalista és tant o més bo que el Scorsese cineasta. Ja des dels seus inicis la vessant documental va estar molt present en els seus treballs. Participà en l’edició del documental sobre el concert de Woodstock l’any 1970. Més tard realitzà una llarga entrevista als seus pares en el documental Italianamerican on repassava la vida d’uns immigrants italians a la terra de les oportunitats, uns immigrants que no eren altres que la seva pròpia família. Posteriorment ha unit la seva passió pel cinema i el documental per realitzar diversos treballs de recuperació de la memòria històrica de filmografies com la Italiana al documental “Il Mio viaggo in Italia” o la nordamericana a “A personal Journey with Martin Scorsese Throught american Movies”. El bagatge de Scorsese com a documentalista és ampli i important. Un bagatge que s’ampliaria al ser l’escollit per dirigir-ne un sobre els primers anys de vida del que probablement sigui un dels autors més importants de la recent història contemporània de la música nordamericana. “No direction Home” és el documental definitiu sobre el període clau en la carrera de Robert Zimmerman, més conegut com a Bob Dylan.
“No Direction Home”, pren el títol de la lletra d’una de les cançons més famoses, i cabdals en la vida professional de Dylan, “Like a Rolling Stone”. El documental ens relata la trajectòria de Dylan des del seu naixement allà pel 1941 en petit poble anomenat Duluth perdut en l’estat de Minnesota fins el seu esclat com a icona d’una generació i autèntic ídol de masses l’any 1966. El film acaba precisament cap el 1966, on Dylan ofereix un concert a la ciutat de Londres, sent aquell any punt d’inflexió en la carrera de Dylan al fer el pas definitiu de la música folk, a la música rock. Un pas que li reportarà multitud de crítiques i fins i tot l’animadversió d’alguns dels seus fans més acèrrims.
El documental s’ha nodrit de material inèdit, de gravacions fins ara mai vistes dels concerts que Dylan va efectuar sobretot durant la seva gira europea a mitjans dels seixanta. També compte amb nombroses entrevistes de bona part de la gent que d’una manera o altre, o bé va influir en la seva música, o bé van formar part en un moment o altre de la vida professional de Dylan. Tot amanit amb les pròpies reflexions del mateix Bob Dylan, sorgides de la llarga conversa que va mantenir el cantautor amb el seu agent Jeff Rossen.

“No Direction Home”, pren el títol de la lletra d’una de les cançons més famoses, i cabdals en la vida professional de Dylan, “Like a Rolling Stone”. El documental ens relata la trajectòria de Dylan des del seu naixement allà pel 1941 en petit poble anomenat Duluth perdut en l’estat de Minnesota fins el seu esclat com a icona d’una generació i autèntic ídol de masses l’any 1966. El film acaba precisament cap el 1966, on Dylan ofereix un concert a la ciutat de Londres, sent aquell any punt d’inflexió en la carrera de Dylan al fer el pas definitiu de la música folk, a la música rock. Un pas que li reportarà multitud de crítiques i fins i tot l’animadversió d’alguns dels seus fans més acèrrims.
El documental s’ha nodrit de material inèdit, de gravacions fins ara mai vistes dels concerts que Dylan va efectuar sobretot durant la seva gira europea a mitjans dels seixanta. També compte amb nombroses entrevistes de bona part de la gent que d’una manera o altre, o bé va influir en la seva música, o bé van formar part en un moment o altre de la vida professional de Dylan. Tot amanit amb les pròpies reflexions del mateix Bob Dylan, sorgides de la llarga conversa que va mantenir el cantautor amb el seu agent Jeff Rossen.

Scorsese doncs, agafà tot aquell monumental material i dirigí una no menys que monumental obra sobre un pedaç de vida, d’un monumental artista. El repte era gran, difícil i complicat, no ja per l’enorme quantitat de material del que disposava. Sinó pel fet de resumir quasi 25 anys d’una vida força agitada, intentant donar veu i mostrar de la manera més fidedigne possible qui era i que representava la figura de Bob Dylan. El film fa un recorregut d’aquell noi nascut en mig de la planura nordamericana que un dia va decidir dedicar-se això de la música. El documental ens dibuixa un Dylan interessat per tot allò que li queia entre les mans. I sobretot i en un primer moment per la música més autènticament i genuïnament americana como era el country o el folk. En el folk va trobar el vehicle idoni per transmetre tot el seu pensament com a membre actiu d’una societat, la nordamericana de principis del seixanta que estava vivint un dels moments més convulsos de la seva història. Haig de reconèixer que tot i no ser un gran aficionat a la música de Dylan, el film t’enganxa, t’atrapa. Scorsese té la virtut d’anar entrellaçant de forma magistral el conjunt de material gràfic, sonor, les actuacions, les entrevistes dels testimonis de la vida de Dylan i els propis comentaris del protagonista. En cap moment es fa pesat sinó ven al contrari, tot i que la seva durada sumi en conjunt 207 minuts de metratge.


Finalment una de les reflexions que personalment em faig al veure aquest documental i ser testimoni d’un dels moments de més efervescència creativa musicalment parlant, no ja dels Estats Units, sinó de la cultura occidental en general. És si figures com les que apareixen al film, com les del propi Bob Dylan, Joan Baez, Pete Seeger, Liam Clancy, John Cohen o Woody Guthire avui en dia tindrien l’èxit i la repercussió que varen tenir en aquell temps. En un món, i em centro en el de la música, dominat per les grans empreses discogràfiques. On el que predomina és la creació artificial de productes. On el que mana és la imatge, l’aparença, l’embolcall. En un món com aquest, ¿ Hagués existit un Bob Dylan ?. Si em permeteu la gosadia de respondre, diré que no. Per això la última reflexió que em faig, és que Bob Dylan dins del seu gran talent va tenir la fortuna de ser l’artista concret, en el moment adequat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario