En la majoria de films hi ha finals que són del tot oberts. Que ens retraten un bocí de vida dels protagonistes. Sobretot és un element molt comú en films del gènere romàtic. Dos estranys que es troben, s’enamoren i se separen. I a l’espectador li que la sensació de voler saber-ne més d’ells, de voler saber com acaba en realitat la història, de voler saber que els hi depara el futur als personatges del film. Doncs bé, hi hagut directors que atenent a l’èxit, o no, de la pel·lícula decideixen recuperar la vida dels seus personatges anys després. Així ho feu el gran Ingmar Bergman amb la parella protagonista de “Secrets d’un matrimoni”. A qui els tornà ajuntar 30 anys més tard a la que de moment és la seva darrera obra “Saraband”. També fou el cas del director canadenc Denys Arcand que reuní al grup d’amics del “Declivi de l’imperi americà” 17 anys més tard a “Les invasions bàrbares”. I més recentment ha estat Kevin Smith qui recuperà les esbojarrades aventures dels protagonistes de Clerks amb 12 anys de diferència.

Tot això bé a raó del curiós exercici cinèfil que he realitzat. A mitjans dels 90 el director Richard Linklater va realitzar un film petit, que molt aviat es convertí en film de culte per un sector de la parròquia. Era un film sobre una parella, americà ell, francesa ella que durant un viatge per Europa topen en un vagó de tren i comencen a entaular una fluida conversa. Aleshores decideixen passar un dia a la ciutat de Viena. D’aquest espontani encontre neix una forta atracció que esdevé enamorament. Però les seves vides malauradament han de separar-se. I tot i que decideixen trobar-se a la mateixa estació de tren vienesa 6 mesos més tard. S’acomiaden sense saber si aquest retrobament es produirà. Aquest era l’argument de “Before Sunrise” , traduït com “Antes del amanecer”, film del 1995 i que comptava amb Ethan Hawke i Julie Delpy com a protagonistes. Doncs el seu director 9 anys després es decidí a rodar el retrobament de la parella i analitzar que ha estat de les seves vides en aquest període de temps. El resultat fou “Before Sunset”, “Antes del atardecer”. I he començat dient que he realitzat un curiós experiment, ja que d’una sola tacada m’he empassat les dues pel·lícules seguides, una darrera de l’altre.

En primer terme haig de confessar que la primera d’elles , “Before sunrise” em va captivar de mala manera. La vaig veure per televisió i tot i que a primera vista pot semblar el típic conyàs romàtic, té un no sé què que enganxa. El gran encert i on realment basa el seu èxit és en els àgils, fluids i intel·ligents diàlegs entre ambdós protagonistes. Són quasi hora i mitja de conversa entre dues persones desconegudes, de dues cultures diferents, i amb els meravellosos carrers de la ciutat de Viena de teló de fons de les seves passejades interminables. Temes com la vida, la mort, l’origen i destí de les ànimes, la relació amb els pares, la parella, l’amor, el desamor, el futur. Era un film que desmuntava per complert, i crec que aquí radica bona part del seu èxit, la imatge de la joventut que per aquells anys es va denominar de la generació X. Joves sense aparent consciència de res, joves que front la desesperança d’un futur incert i fosc passaven absolutament de tot. Joves en aparença sense una conversa interessant, d’aquí la seva absoluta indefinició, penjant-los la creu, i mai millor dit de la X. Era una mena de versió moderna del film de David Lean “Breu encontre”. El seu final ens deixava la porta oberta a tot un conjunt de conjetures sobre el futur del seu amor. ¿ Es tornaran a reunir tots dos ? ¿ Realment estaven enamorats i decidiran tornar-se a trobar ? ¿ Fou només un amor d’estiu o fou alguna cosa més ?. El seu director es guarà la resposta durant 9 anys ben llargs.



No hay comentarios:
Publicar un comentario