Tota aquesta introducció em serveix per afirmar que el millor comentari que es pot fer de Death Proof és que és una obra purament tarantiniana. Encunyant-li aquest terme en tindria prou, ja que Tarantino ha aconseguit allò que només està a l’abast dels escollits. Que el seu cognom no només s’utilitzi per descriure els seus films, sinó que s’utilitzi per descriure’n el dels altres col·legues de professió. Però en què consisteix la marca “Tarantino”, que fa del seu cinema tant especial, perquè els seus films són tant diferents a la resta, i què fa de Death Proof un compendi de tota la seva filmografia.
Si hi ha un element que és essència Tarantino és sense cap mena de dubte el guió. Més enllà del seu poder de narrativa, de conformar històries de vegades inverossímils, de la seva descomunal imaginació, enginy, de dibuixar uns personatge rics miris per on els miris, del seu do per mesclar diferents gèneres i que el resultat no perdi la seva força i sobretot no caure ni en el plagi ni en la parodia. Més enllà de tot això, la gran marca “Tarantino” són els diàlegs. Avui en dia, hi ha pocs directors, i sobretot guionistes ( ara que estan en vaga, un crit de suport cap ells i les seves reivindicacions ) que escriguin uns diàlegs tant poderosos com ho fa Tarantino. I és que Death Proof a diferència dels seus dos anteriors films, els dos volums de Kill Bill, és un film de molt de diàleg i relativament poca acció. En aquest aspecte si haguéssim de situar Death Proof la ubicaríem més a prop de Jackie Brown que Kill Bill o Reservoir dogs, sense obviar que tant a Kill Bill com a Reservoir Dogs hi ha diàleg inoblidables. Tal com afirma ell, l’èxit radica simplement en el fet que escriu com la gent parla, al menys la que ell freqüenta. Diàlegs àgils, frescos, amb humor, i sobretot a una velocitat endimoniada. Les rèpliques i contrarèpliques als comentaris d’uns i altres és pur Tarantino.
Posat els ciments l’altre gran aspecte de la marca “Tarantino” són els seus personatges. Al llarg de la seva filmografia el que més trobem serien tota una munió dels anomenats antiherois. Un aspecte és que fins a Kill Bill no existia la figura del vilà. Ni a Reservoir dogs, ni a Pulp Fiction ni a Jackie Brown hi ha ni bons ni dolents. El fet és que Tarantino no ha utilitzat mai aquesta distinció maniquea en els seus films. Tots poden ser bons o tots poden ser els dolents segons com se’ls miri. Si bé a Kill Bill , el dolent entre cometes és el despietat Bill, a Death Proof tenim el psicòpata Stuntman Mike. Un tipus dur, fosc, enigmàtic, atractiu, intel·ligent i per damunt de tot violent. Per altre banda, un element si més no curiós de Death Proof és el rotund protagonisme que té la dona. I dic curiós per què quan un parla de Tarantino i de la seva filmografia li venen al cap termes com violència, sang, insults, gàngsters, traficants d'armes, exconvictes, ionquis, tirotejos, orelles tallades, depravats sexuals, assassins professionals sense escrúpols. Termes tots aquests que podríem associar a films plens de testosterona i dirigits a un públic eminentment masculí, sense que això sigui un comentari masclista. Solament plasmo una realitat que hi ha al carrer. Però si això fos així, que ho és, és curiós denotar que tot i ser un cinema que es podria qualificar de masclista, gran part dels seus protagonistes són del gènere femení. I no són personatges secundaris o simples ornaments. A Pulp Fiction el personatge de Mia Wallace és primordial per entendre l’esdevenir d’una de les històries. A Jackie Brown ja el protagonisme absolut requeia en el personatge magistralment interpretat per Pam Grier. Que dir de Kill Bill on l’àngel exterminador prenia la dolça figura d’Uma Thurman en el paper de la núvia venjativa. I finalment a Death Proof l’únic personatge masculí rellevant és el més dolent de tots. Death Proof és la dona al poder, tant en el primer segment com en el segon. Els personatges femenins prenen una importància cabdal. Sobretot en la traca final on Tarantino demostra que la dona és pura dinamita. Per tot plegat Tarantino ens demostra que tot i escriure i dirigir films destinats a un públic majoritàriament masculí, sap descriure i dotar de tot el protagonisme a les dones.
Lligat al tema dels personatges, Tarantino no solament els sap crear sinó que a més és un excel·lent director d’actors. La qual cosa li permet que cada un dels actors que treballen amb ell, sàpiguen extreure el millor d’ells mateixos. Aquí la cinefília que dur al damunt Tarantino el porta en cada un dels seus films a regalar un personatge i una interpretació magistral a un actor o actriu oblidada. La seva reivindicació de les velles glòries és tal que ha estat capaç de rellançar de forma meteòrica una carrera com la John Travolta que segurament mai li estarà prou agraït. Pam Grier i Robert Foster tornaven a primera línea amb dos interpretacions impecables. I el vell Kung Fu, David Carradine retornava de forma esplendorosa a les grans pantalles. Ara Tarantino ha fet el mateix amb un altre veterà com és Kurt Russell, estrella dels films d’acció de principis dels 80 i icona de les pel·lícules de John Carpenter. A qui com en els altres casos li ofereix un paper fet a la seva mida i en el qual pot explotar les darreres gotes de talent que encara li resten.
Altre element que fa de Tarantino diferent a la resta és la seva capacitat per a reinventar els gèneres cinematogràfics. A l’igual que succeeix amb Martin Scorsese, Tarantino és una enciclopèdia amb cames. Aquest enorme bagatge fa que totes i cada una de les seves pel·lícules siguin el resultat de la perfecte mescla d’ingredients extrets de la filmoteca que té en el seu cervell. Cinema negre i de gàngsters a Reservoir Dogs i Pulp Fiction, el gènere del Blaxploitation a Jackie Brown, el spaguetti western a Kill Bill i ara a Death Proof ens mostra la seva sempre particular visió dels films de psicòpates i de persecucions automobilístiques. Actualment no hi ha ningú capaç d’agafar tantes referències, col·locar-les de forma tant explícita en els seus films, i aconseguir un toc personal i com assenyalava abans no caure mai en el plagi o parodia.
Finalment Tarantino amenitza cada un del seus plats amb un ingredient molt especial. La música dels seus films també s’ha convertit en una marca inconfusible. I és que no només dur una filmoteca, sinó que és una malalt de la música. I si abans apuntava que era un especialista en recuperar velles glòries, també ho és en recuperar vells temes musicals que segurament amenitzaven la seva agitada i inquieta joventut. Títols com els de Dave dee dozy Beaky Mick and titch, Hold Tight, o Down in Mexico de The Coasters, o el que serveix per tancar el film Chick Habit de April March són una petita mostra d’aquest altre talent Tarantinià.
Si us heu fixat he parlat de tot el món tarantino però molt poc de Death Proof. Solament us puc dir que si encara no l’he vista no us la deixeu perdre. Si sou fans de Tarantino, com jo, no us decebrà. I si no ho sou, això que us perdeu. Pels que ho sou, tres moments, tres pinzellades de l’univers Tarantinià.
Primer moment, el sensual vall que l’actriu Vanessa Ferlito li ofereix a Stuntman Mike amb música de The Coasters de fons. Enriua-te’n del mític de Kim Basinger.
Segon moment, la tremenda i explosiva forma que té el personatge de Kurt Rusell per carregar-se a les seves víctimes a la carretera en el seu cotxe a prova de mort ( death proof ).
Tercer moment, juntament amb la trepidant persecució en cotxe amb l’actriu Zoe Bell sobre el capó. El colofó final on la dona demostra al gènere masculí que amb elles no s’hi juga. I menys si són dones made in Tarantino.
No hay comentarios:
Publicar un comentario